UP

Про важливі аспекти при проведенні перевірок

Інтерв ‘ю Голови Держпраці України Романа Чернеги виданню «Довідник кадровика»


У шостому номері журналу ми детально розглянули норми Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю та Порядку здійснення державного нагляду за додержанням законодавства про працю, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 року № 295. Проте в наших читачів виникають нові запитання, зокрема щодо перевірок, до яких готуються й наші передплатники. Редакції журналу випала нагода поспілкуватися з Головою Державної служби України з питань праці Романом Чернегою про важливі аспекти, на які варто звернути увагу при проведенні перевірок.

- Пане Романе, насамперед дякуємо вам за те, що віднайшли час, аби відповісти на запитання наших читачів. Зокрема декого з них бентежать такі питання. Як відомо, 16 червня набув чинності Наказ  Міністерства соціальної політики України від 26 травня 2017 року за №866, яким затверджена форма нового посвідчення  державного інспектора. Це важливий документ, адже саме він підтверджує повноваження особи, котра проводить перевірку. Чи передбачена "нова" форма посвідчення для інспекторів праці, що вже давно виконують свої повноваження, чи "нове" посвідчення дійсне лише для щойно прийнятих державних інспекторів?

- Нагадаю, постанова Кабінету Міністрів України «Деякі питання реалізації статті 259 Кодексу законів про працю України та статті 34 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 26 квітня 2017 року № 295, якою були затверджені нові порядки державного контролю і нагляду за додержанням законодавства про працю, набула чинності 16 травня.

Отже, на сьогодні контрольні повноваження інспектора праці підтверджуються службовим посвідченням, що видається Державною службою України з питань праці. Посвідчення видаватимуться як інспекторам праці, які працюють в Держпраці та її територіальних органах, так і новопризначеним інспекторам праці виконавчих органів міських рад міст обласного значення та сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад, які перевірятимуть питання праці виплати заробітної плати, додержання мінімальних гарантій в оплаті праці, оформлення трудових відносин.

- У працівників кадрових служб часто виникають запитання щодо легітимності посвідчення контролюючих органів. Так, у Постанові № 295 йдеться про те, що форми службового посвідчення інспектора праці оприлюднюються на офіційному веб-сайті Держпраці. Чи потрібно зареєструватися на сайті, чи ця інформація перебуває в загальному доступі? Що має бути у посвідченні, аби переконатися, що воно не підроблене та яким чином зможе перевірити посвідчення інспектора праці роботодавець?

- На сьогодні Держпраці отримала інформацію щодо посадових осіб, які матимуть повноваження інспекторів праці, для заповнення бланків посвідчень. Готові посвідчення передані уповноваженим особам для видачі інспекторам праці.

Посвідчення інспектора праці має вигляд книжечки розміром 60 × 90 мм у твердій палітурці темно-червоного кольору. Ліва та права внутрішні сторінки службового посвідчення виготовлені із захищеного паперу з фоновою сіткою червоного кольору. Документ підписується Головою Держпраці, а фотокартка інспектора праці скріплюється гербовою печаткою Держпраці.

У зв’язку із суттєво збільшеними штрафами за порушення роботодавцем законодавства про працю ми фіксуємо непоодинокі випадки шахрайства осіб, які представляються інспекторами праці територіальних органів Держпраці і вимагають від роботодавців кошти, погрожуючи штрафами.

Для того щоб не стати жертвою «псевдо-інспекторів», потрібно звертатися до такого джерела, як офіційний веб-сайт Держпраці, де оприлюднюється інформація про всі видані Держпраці бланки посвідчень із зазначенням номера посвідчення, прізвища, ім’я, по батькові, посади, місця роботи і фотокарткою інспектора. Інформація постійно оновлюється.

- І насамкінець хотілося поговорити про відповідальність, адже це чи не найголовніше питання при проведенні перевірок. У Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю не дуже чітко виписана норма щодо складання протоколу інспектором у разі порушення роботодавцем вимог статті 41 Кодексу України про адміністративне правопорушення. Хто має складати такий протокол?

- У пункті 27 зазначеного Порядку визначено, що у разі наявності порушень вимог законодавства про працю, зафіксованих актом інспекційного відвідування або актом невиїзного інспектування, після розгляду зауважень об’єкта відвідування, якщо такі були, інспектор праці проводить аналіз матеріалів інспекційного відвідування або невиїзного інспектування, за результатами якого вносить припис чи вживає інших заходів до притягнення винної посадової особи до відповідальності.

Згідно зі статтею 254 Кодексу України про адміністративне правопорушення протокол про вчинення адміністративного правопорушення складається уповноваженою посадовою особою або представником громадської організації чи органу громадської самодіяльності.

Стаття 255 цього Кодексу передбачає, що у справах про адміністративні правопорушення, що розглядаються органами, зазначеними в статтях 218–221, протоколи про правопорушення мають право складати уповноважені посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю.

- А яка відповідальність передбачена статтею 265 Кодексу законів про працю України? Яким чином інспектор документує таку відповідальність?

- Стаття 265 Кодексу законів про працю України визначає відповідальність юридичної і фізичної особи - підприємця у разі порушення законодавства про працю. За результатами інспекційного відвідування або невиїзного інспектування складається акт і в разі виявлення порушень законодавства про працю — припис про їх усунення.

В акті перевірки описується виявлене порушення законодавства про працю із посиланнями на документи, інформацію, пояснення, отримані в результаті інспекційного відвідування.

Далі акт інспекційного відвідування відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 509 «Про затвердження Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення» передається уповноваженій особі для прийняття рішення про накладення фінансової санкції.

Важливою новацією є те, що відповідно до пункту 28 Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю у разі виконання припису в установлений у ньому строк заходи до притягнення об’єкта відвідування та його посадових осіб до відповідальності не вживаються. Ця норма не стосується порушень, пов’язаних з використанням праці неоформлених працівників, несвоєчасною та не у повному обсязі виплатою заробітної плати, недодержанням мінімальних гарантій в оплаті праці.

- Яка передбачена відповідальність за невиконання законних вимог посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, або створення перешкод для діяльності цього органу та який порядок притягнення до відповідальності?

- У разі недопущення інспектора праці до інспектування, створення перешкод під час інспекційного відвідування, наприклад ненадання документів, такі дії посадових осіб документуються інспектором праці в акті, складається протокол про адміністративне правопорушення за ознаками статті 188/6 Кодексу України про адміністративні правопорушення і приймається постанова про накладення адміністративного стягнення.

 Стаття 283 цього Кодексу встановлює вимоги до складання постанови, зокрема в ній мають бути відомості про особу, стосовно якої розглядається справа: прізвище, ім’я та по батькові, дата народження, місце проживання чи перебування. Траплялися випадки, коли посадові особи об’єктів перевірок відмовляли інспекторам праці у наданні відомостей про особу, яка притягується до адміністративної відповідальності, що дозволяло уникнути відповідальності.

 Слід зазначити, що нинішній механізм притягнення до відповідальності дозволяє ефективніше впливати на порушників законодавства про працю, що намагаються ухилитися від відповідальності за вчинені порушення, оскільки інформація щодо юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців є у вільному доступі.

- Дякуємо Вам, Романе Тарасовичу, за таке змістовне і цікаве інтерв’ю. Сподіваємося, наші читачі отримали вичерпні відповіді на свої запитання і ваші поради та рекомендації будуть корисними для роботодавців, бо завдяки ним можна уникнути штрафів та відповідальності. А головне, досягати у веденні бізнесу належного ладу.


 

Новини

Держпраці забезпечить постійний контроль за погашенням заборгованості із заробітної плати на підприємствах-боржниках

Держпраці забезпечить постійний контроль за погашенням заборгованості із заробітної плати на підприємствах-боржниках На цьому наголосила під час підсумкової колегії  Управління Держпраці у Чернівецькій області заступник начальника відомства Галина Кушнір. Посадовець відзвітувала про роботу відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість...

16-08-2019

Обговорено стан виробничого травматизму

Обговорено стан виробничого травматизму Детальне обговорення стану виробничого травматизму в регіоні відбулося під час підсумкової колегії Управління Держпраці у Чернівецькій області.    Так, зокрема зазначено, що у першому півріччі 2019 року досягнуто зниження смертельного травматизму більш, ніж на третину. Загалом з початку...

15-08-2019

В Управлінні Держпраці проведено колегію за результатами роботи у першому півріччі 2019 року (доповнюється)

В Управлінні Держпраці проведено колегію за результатами роботи у першому півріччі 2019 року Відбулася розширена підсумкова колегія Управління Держпраці у Чернівецькій області. Очолив роботу колегії начальник територіального органу Державної служби України з питань праці Іван Луцак. Участь у зібранні  взяли члени колегії, керівники...

15-08-2019

Незадекларована праця: негативні наслідки і для працівників, і для роботодавців

Незадекларована праця: негативні наслідки і для працівників, і для роботодавців Одним з пріоритетних напрямів діяльності Державної служби України з питань праці та її територіального органу - Управління Держпраці у Чернівецькій області -  є запобігання використанню незадекларованої праці. Це соціальне явище справляє...

14-08-2019

Суб’єкти господарювання повинні дотримуватися термінів виплати заробітної плати

Суб’єкти господарювання повинні дотримуватися термінів виплати заробітної плати Управління Держпраці у Чернівецькій області повідомляє: строки та періодичність виплати заробітної плати працівникам закріплено  статтею 115 Кодексу законів про працю України  - «Строки виплати заробітної плати» та статтею  24 Закону України  «Про оплату...

13-08-2019

Погашено заборгованість з виплати заробітної плати у понад 460 тисяч гривень

Погашено заборгованість з виплати заробітної плати у понад 460 тисяч гривень Упродовж першого півріччя 2019 року  за результатами проведених фахівцями відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів Управління Держпраці у Чернівецькій області  перевірок щодо виконання приписів,...

13-08-2019

Особливості укладання контракту

Особливості укладання контракту Управління Держпраці у Чернівецькій області інформує: відповідно до чинного законодавства України, а саме частини третьої статті 21 Кодексу законів про працю України - «Трудовий договір»,- контракт є особливою формою трудового договору, у якому строк його дії, права,  обов’язки і...

13-08-2019

Рішення про анулювання дозволу приймається органом, що його видав

Держпраці -  про підстави анулювання дозвільних документів Управління Держпраці у Чернівецькій області інформує. Підставами для анулювання дозвільних документів є: заява роботодавця або уповноваженої ним особи про анулювання дозволу; припинення юридичної особи (злиття, приєднання, поділ, перетворення або ліквідація) або підприємницької діяльності фізичною особою -...

12-08-2019

Діють інформаційно-консультативні пункти з охорони праці

Діють інформаційно-консультативні пункти з охорони праці Роботу інформаційно-консультативних пунктів з охорони праці забезпечують фахівці відділу нагляду у сфері АПК та СКС Управління Держпраці у Чернівецькій області та фахівці управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Чернівецькій області. Інформаційно - консультативні пункти...

12-08-2019

Про роботу сектору з питань експертизи умов праці у першому півріччі 2019 року

Про роботу сектору з питань експертизи умов праці у першому півріччі 2019 року Фахівцями  сектору з питань експертизи умов праці Управління Держпраці у Чернівецькій області  з початку  2019 року надано методично-консультативну допомогу та здійснено превентивні заходи з питань соціального захисту працівників, зайнятих...

12-08-2019

Ми на YouTube

Важливо