UP

Осучаснення трудового законодавства

Необхідність осучаснення трудового законодавства зумовлена докорінними змінами всієї системи суспільних відносин, що відбуваються в Україні у зв’язку з формуванням ринкових відносин та соціально-економічних перетворень, і тою чи іншою мірою пов’язані з працею.

Крім того, сучасна система принципів трудового права, не цілком відповідає потребам часу, меті і завданням незалежної України.

У зв’язку з цим вона має бути переглянута з урахуванням змін у суспільному розвитку нашої держави, а також з урахуванням економічних реалій.

Нові ризики та виклики (насамперед, кризові явища в економіці) вимагають запровадження нестандартних підходів у реалізації трудових прав та трудових відносин.

І тому ми намагаємося побудувати нову соціально-економічну стратегію розвитку нашої країни.

20 травня 2015 р. народними депутатами України в порядку права законодавчої ініціативи внесено на розгляд Верховної Ради України проект Трудового кодексу України (доопрацьований, реєстр. № 1658).

Відповідно до рішення Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення при Комітеті створено робочу групу з доопрацювання проекту Трудового кодексу до другого читання до якої включено, зокрема представників сторін соціального діалогу та Міністерства соціальної політики.

Зазначеною робочою групою було проведено близько 40 засідань, на яких опрацьовувалися питання удосконалення положень законопроекту № 1658, розглянуто та прийнято рішення з більш ніж 1700 пропозицій. В той же час ці пропозиції спрямовані в першу чергу на підвищення соціального захисту працівника.

Окрему увагу вищезазначеної робочої групи було присвячено аналізу 59 технічних зауважень до законопроекту, наданих Міжнародною організацією праці (далі-МОП).

Основоположні принципи, на яких базується правове регулювання трудових відносин, відзначені в рекомендаціях МОП, в повному обсязі були враховані при доопрацюванні законопроекту.

У підсумку зазначений проект Трудового кодексу України визначає основні засади і механізми реалізації передбачених Конституцією України трудових прав і гарантій працівників, створення належних умов праці та забезпечення захисту інтересів працівників і роботодавців в умовах ринкової економіки.

Комплексний підхід до вирішення соціально-трудових питань, кодифікація і уніфікація законодавчих актів з питань праці та інкорпорація їх норм до проекту є характерною особливістю законопроекту.

Загалом, місія нового Трудового кодексу полягає не у посиленні регулювання трудових відносин, а у полегшенні цього процесу та спрощенні процесів наймання і використання трудових ресурсів.

Він покликаний деталізувати нові правила гри, тобто відносини між роботодавцем та найманим працівником, а також посилити роль інституційних механізмів, таких як соціальне партнерство.

Трудовий кодекс однозначно зробить ринок праці більш гнучким та адаптованим до сучасних викликів, зокрема інтеграційних прагнень  національного ринку праці у європейський, подолання економічних проблем, проведення ефективних структурних реформ та вихід на траєкторію сталого розвитку.

На сьогодні для України є стратегічним документом Угода про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони.

Отже, і ринок праці потребує оновлення з урахування європейських прагнень та соціальних стандартів, зокрема Європейської соціальної хартії (переглянутої), що частково ратифікована Верховною Радою України у 2006 році.

Слід застерегти. Не треба очікувати, що відразу після прийняття Трудового кодексу на ринку праці вирішаться всі накопичені за роки проблеми. Внесок Трудового кодексу у розвиток ринку праці буде відчутний не одразу, адже всім учасникам на цьому ринку треба буде також адаптуватись до оновлених правил гри.

Отже, вплив прийняття Трудового кодексу на ринок праці буде, ймовірніше, опосередкованим, спрямованим на якісні параметри цього ринку, хоча результатом такого впливу у перспективі буде поступове збалансування попиту та пропозиції робочої сили.

Слід зазначити, що у ця редакція проекту Трудового кодексу України містить ряд новацій, які матимуть позитивний вплив в питаннях регулювання трудових відносин між роботодавцем та працівником.  

Так, зокрема зазначеним проектом Трудового кодексу України:

передбачається забезпечення здійснення більш відкритої та прозорої політики при прийнятті актів законодавства про працю, зокрема передбачається, що усі норми про працю є публічними та підлягають оприлюдненню;

визначається понятійний апарат трудового законодавства;  

передбачається оформлення трудових відносин шляхом укладення трудового договору між працівником і роботодавцем у письмовій формі;

регламентується питання виконання заступником керівника  обов’язків керівника в тому числі і за умови, що посада керівника стала вакантною;

регламентується порядок продовження трудових відносин з працівником в разі злиття, приєднання, поділу або перетворення юридичної особи у якій він працює;

регламентується питання виконання працівником роботи дистанційно (тобто поза приміщенням роботодавця);

врегульовано проблемні питання трудових відносин тимчасових працівників;  

визначається порядок прийняття на роботу особи, яку обрано на посаду, прийняття на роботу за конкурсом, прийняття на роботу на підставі рішення суду тощо;

визначається порядок припинення трудових відносин у зв’язку зі смертю працівника, визнання його безвісно відсутнім, оголошеного померлим, а також у зв’язку з відсутністю його на роботі з невідомих причин більше ніж два місяці;

визначається порядок припинення трудових відносин у разі смерті роботодавця ‑ фізичної особи, визнання його безвісно відсутнім або оголошення померлим;

передбачається збільшення тривалості щорічної основної відпустки з 24 до 28 днів;

регламентуються повноваження державних інспекторів праці з урахуванням вимог, визначених законодавством ЄС, що не дозволить роботодавцю уникнути відповідальності за порушення трудових прав працівників;

встановлюються додаткові гарантії для вагітних жінок, зокрема, за ними зберігається середній заробіток за час проходження медичного огляду, пов'язаного з вагітністю;

встановлюються норми щодо права на репатріацію працівників, Зокрема передбачається, що репатріація працівника має бути організована роботодавцем, а у разі неможливості забезпечення її організації роботодавцем – компетентним органом влади, визначеним Кабінетом Міністрів України, з наступним відшкодуванням витрат за рахунок роботодавця і таке інше.

Одним із нововведень Трудового кодексу є визначення  професійної (службової) кар’єри та засобів її здійснення, що спонукатимуть працівників більш відповідально виконувати обов’язки, передбачені трудовим договором з метою їх професійного росту чи просування (підвищення) по службі..

В той же час, ми наголошуємо на тому, що перерва в роботі, яка виникла через сімейні обов’язки (догляд за дітьми, хворими родичами)  або певні обставини, пов’язані зі станом здоров’я, не може бути перешкодою для кар’єрного зростання.

Новий Трудовий кодекс врегульовує сферу державного нагляду і контролю за дотриманням трудового законодавства з урахуванням вимог, визначених конвенціями МОП № 129 та 81.

Окремо наголошуємо на тому, що нагляд і контроль за дотриманням трудового законодавства не підміняє встановленої законодавством процедури розв’язання індивідуальних чи колективних трудових спорів.

Віднині будуть чітко визначені завдання інспекції праці, повноваження інспекторів, їх права та службові обов’язки. Органи державного контролю будуть здійснювати облік підконтрольних їм об’єктів та збиратимуть інформацію про дотримання роботодавцями трудового законодавства.

Необхідно зазначити, що цей перелік новел не є вичерпним.

Звертаємо увагу, що діючим Кодексом законів про працю України механізми вирішення порушених питань за великим рахунком відсутні.

Чинний Кодекс законів про працю України був прийнятий ще у 1971 році, і незважаючи на численні зміни, які внесені до нього, вже застарів та не відповідає сучасним економічним умовам. Тому і не виконується більшістю роботодавців. Дієві механізми впливу на таких роботодавців майже відсутні. Тому це не задовольняє в першу чергу працівників та їх представників - профспілки, а також потенційних інвесторів (роботодавців), які цінують свій імідж соціально відповідального бізнесу.

Слід зазначити, що роботу з удосконалення положень зазначеного законопроекту було завершено в квітні 2017 року. Незважаючи на неодноразові звернення Мінсоцполітики до Голови Верховної Ради та профільного Комітету Верховної Ради, зазначений законопроект досі не розглянутий на пленарному засідання парламенту, що унеможливлює запровадити осучаснення трудового законодавства.

Разом з тим, враховуючи актуальність порушеного питання Міністерство соціальної політики України продовжуватиме співпрацювати з зацікавленими сторонами задля позитивного вирішення питання прийняття Трудового кодексу європейського зразка.

За матеріалами офіційного веб - порталу Міністерства соціальної політики України



 

 

      

Новини

Про підстави припинення трудових договорів

Про підстави припинення трудових  договорів Управління Держпраці у Чернівецькій області  інформує щодо випадків, в яких трудові відносини між працівником та роботодавцем можуть бути припинені. Підставами припинення трудового договору є: - угода сторін; - закінчення строку трудового договору, крім випадків, коли трудові відносини фактично тривають...

22-07-2019

Безпечні умови праці – відповідальність і роботодавців, і працівників

Безпечні умови праці – відповідальність і роботодавців, і працівників Управління Держпраці у Чернівецькій області звертається до суб’єктів господарювання Буковини й  нагадує! Кожен із роботодавців  зобов’язаний  створити на підприємстві, в установі, організації , на кожному робочому місці у кожному структурному підрозділі умови...

22-07-2019

Працює гаряча лінія Держпраці

Працює гаряча лінія Держпраці Телефон «гарячої лінії» - (044) 288 - 10 - 00. Якщо у заявника виникають питання щодо застосування трудового законодавства, будь - хто із громадян чи суб’єктів господарювання можуть звертатися за цим телефоном на «гарячу лінію» Держпраці. Управління Держпраці у Чернівецькій...

19-07-2019

Жнивна кампанія - 2019: аграрії зобов’язані посилити увагу за дотриманням вимог законодавства з охорони праці

Жнивна кампанія - 2019: аграрії зобов’язані посилити увагу за дотриманням вимог законодавства з охорони праці Управління Держпраці у Чернівецькій області звертається до суб’єктів господарювання аграрного сектору з нагадуванням посилити увагу за дотриманням вимог чинного законодавства з охорони праці та промислової безпеки...

19-07-2019

Держпраці України продовжує практику онлайн - прийомів заявників

Держпраці України продовжує практику онлайн - прийомів заявників Держпраці провела онлайн-прийом для жителів Одеської області. Заявниками, зокрема, порушувалися питання щодо застосування Порядку розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві, а також з’ясували питання трудових взаємовідносин, повідомляє сайт...

18-07-2019

Громадянин має право звернутися до суду щодо належного оформлення трудових відносин

Громадянин має право звернутися до суду щодо належного оформлення трудових відносин Управління Держпраці у Чернівецькій області роз’яснює: згідно зі статтею 24 Кодексу законів про працю України – «Укладення трудового договору», роботодавець не вправі допустити до роботи працівника без укладення  з ним  трудового...

18-07-2019

Фахівець Держпраці взяла участь у семінарі для представників ОСББ та ЖБК Чернівців

Фахівець Держпраці взяла участь у семінарі для представників  ОСББ та ЖБК Чернівців      Головний державний інспектор відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно правових актів Управління Держпраці у Чернівецькій області Олена Газдюк взяла участь у навчальному семінарі,...

17-07-2019

Роботи підвищеної небезпеки мають виконуватися лише кваліфікованим персоналом

Роботи підвищеної небезпеки  мають виконувати лише кваліфіковані працівники  Управління Держпраці у Чернівецькій області інформує суб’єктів господарювання  щодо необхідності належного проведення робіт підвищеної небезпеки, у тому числі, й робіт у замкненому просторі. Роботи у замкненому просторі, зокрема,  у колодязях, люках та...

17-07-2019

Неоформлені трудові відносини - позбавлення працівника усіх соціальних та трудових прав

Неоформлені трудові відносини - позбавлення працівника усіх соціальних та трудових прав Одним з пріоритетних напрямів діяльності Державної служби України з питань праці та її територіального органу - Управління Держпраці у Чернівецькій області -  є запобігання використанню незадекларованої праці. Це соціальне явище...

17-07-2019

Між Управлінням Держпраці та Чернівецьким обласним центром зайнятості підписано План заходів щодо взаємодії

Між Управлінням Держпраці та Чернівецьким обласним центром зайнятості підписано План заходів щодо взаємодії Документ взаємодії між територіальним органом Державної служби України з питань праці та Чернівецьким обласним центром зайнятості підписали очільники відомств - начальник Управління Держпраці у Чернівецькій області Іван Луцак...

15-07-2019

Ми на YouTube

Важливо