UP

Місія нового Трудового кодексу полягає не у посиленні регулювання трудових відносин, а у полегшенні цього процесу

Необхідність осучаснення трудового законодавства зумовлена докорінними змінами всієї системи суспільних відносин, що відбуваються в Україні у зв’язку з формуванням ринкових відносин та соціально-економічних перетворень, і тою чи іншою мірою пов’язані з працею.

Крім того, сучасна система принципів трудового права, не цілком відповідає потребам часу, меті і завданням незалежної України.

У зв’язку з цим вона має бути переглянута з урахуванням змін у суспільному розвитку нашої держави, а також з урахуванням економічних реалій.

Нові ризики та виклики (насамперед, кризові явища в економіці) вимагають запровадження нестандартних підходів у реалізації трудових прав та трудових відносин, зазначається в інформаційному матеріалі «Осучаснення трудового законодавства» на сайті Міністерства соціальної політики України.

І тому ми намагаємося побудувати нову соціально-економічну стратегію розвитку нашої країни.

20 травня 2015 року народними депутатами України в порядку права законодавчої ініціативи внесено на розгляд Верховної Ради України проект Трудового кодексу України (доопрацьований, реєстр. № 1658).

Відповідно до рішення Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення при Комітеті створено робочу групу з доопрацювання проекту Трудового кодексу до другого читання до якої включено, зокрема представників сторін соціального діалогу та Міністерства соціальної політики.

Зазначеною робочою групою проведено майже 40 засідань, на яких опрацьовувалися питання удосконалення положень законопроекту № 1658, розглянуто та прийнято рішення з більш ніж 1700 пропозицій. В той же час ці пропозиції спрямовані, в першу чергу, на підвищення соціального захисту працівників.

Окрему увагу вищезазначеної робочої групи присвячено аналізу 59 технічних зауважень до законопроекту, наданих Міжнародною організацією праці (далі-МОП).

Основоположні принципи, на яких базується правове регулювання трудових відносин, відзначені в рекомендаціях МОП, в повному обсязі були враховані при доопрацюванні законопроекту.

У підсумку зазначений проект Трудового кодексу України визначає основні засади і механізми реалізації передбачених Конституцією України трудових прав і гарантій працівників, створення належних умов праці та забезпечення захисту інтересів працівників і роботодавців в умовах ринкової економіки.

Комплексний підхід до вирішення соціально-трудових питань, кодифікація і уніфікація законодавчих актів з питань праці та інкорпорація їх норм до проекту є характерною особливістю законопроекту.

Загалом, місія нового Трудового кодексу полягає не у посиленні регулювання трудових відносин, а у полегшенні цього процесу та спрощенні процесів наймання і використання трудових ресурсів.

Документ покликаний деталізувати нові правила гри, тобто відносини між роботодавцем та найманим працівником, а також посилити роль інституційних механізмів, таких як соціальне партнерство.

Трудовий кодекс однозначно зробить ринок праці більш гнучким та адаптованим до сучасних викликів, зокрема інтеграційних прагнень  національного ринку праці у європейський, подолання економічних проблем, проведення ефективних структурних реформ та вихід на траєкторію сталого розвитку.

На сьогодні для України є стратегічним документом Угода про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони.

Отже, і ринок праці потребує оновлення з урахування європейських прагнень та соціальних стандартів, зокрема Європейської соціальної хартії (переглянутої), що частково ратифікована Верховною Радою України у 2006 році.

Слід застерегти. Не треба очікувати, що відразу після прийняття Трудового кодексу на ринку праці вирішаться всі накопичені за роки проблеми. Внесок Трудового кодексу у розвиток ринку праці буде відчутний не одразу, адже всім учасникам на цьому ринку треба буде також адаптуватись до оновлених правил гри.

Отже, вплив прийняття Трудового кодексу на ринок праці буде, ймовірніше, опосередкованим, спрямованим на якісні параметри цього ринку, хоча результатом такого впливу у перспективі буде поступове збалансування попиту та пропозиції робочої сили.

Слід зазначити, що редакція проекту Трудового кодексу України містить низку новацій, які матимуть позитивний вплив в питаннях регулювання трудових відносин між роботодавцем та працівником.  

Так, зокрема зазначеним проектом Трудового кодексу України:

передбачається забезпечення здійснення більш відкритої та прозорої політики при прийнятті актів законодавства про працю, зокрема передбачається, що усі норми про працю є публічними та підлягають оприлюдненню;

визначається понятійний апарат трудового законодавства;  

передбачається оформлення трудових відносин шляхом укладення трудового договору між працівником і роботодавцем у письмовій формі;

регламентується питання виконання заступником керівника  обов’язків керівника в тому числі і за умови, що посада керівника стала вакантною;

регламентується порядок продовження трудових відносин з працівником в разі злиття, приєднання, поділу або перетворення юридичної особи у якій він працює;

регламентується питання виконання працівником роботи дистанційно (тобто поза приміщенням роботодавця);

врегульовано проблемні питання трудових відносин тимчасових працівників;  

визначається порядок прийняття на роботу особи, яку обрано на посаду, прийняття на роботу за конкурсом, прийняття на роботу на підставі рішення суду тощо;

визначається порядок припинення трудових відносин у зв’язку зі смертю працівника, визнання його безвісно відсутнім, оголошеного померлим, а також у зв’язку з відсутністю його на роботі з невідомих причин більше ніж два місяці;

визначається порядок припинення трудових відносин у разі смерті роботодавця ‑ фізичної особи, визнання його безвісно відсутнім або оголошення померлим;

передбачається збільшення тривалості щорічної основної відпустки з 24 до 28 днів;

регламентуються повноваження державних інспекторів праці з урахуванням вимог, визначених законодавством ЄС, що не дозволить роботодавцю уникнути відповідальності за порушення трудових прав працівників;

встановлюються додаткові гарантії для вагітних жінок, зокрема, за ними зберігається середній заробіток за час проходження медичного огляду, пов'язаного з вагітністю;

встановлюються норми щодо права на репатріацію працівників, Зокрема передбачається, що репатріація працівника має бути організована роботодавцем, а у разі неможливості забезпечення її організації роботодавцем – компетентним органом влади, визначеним Кабінетом Міністрів України, з наступним відшкодуванням витрат за рахунок роботодавця і таке інше.

Одним із нововведень Трудового кодексу є визначення  професійної (службової) кар’єри та засобів її здійснення, що спонукатимуть працівників більш відповідально виконувати обов’язки, передбачені трудовим договором з метою їх професійного росту чи просування (підвищення) по службі.

В той же час, ми наголошуємо на тому, що перерва в роботі, яка виникла через сімейні обов’язки (догляд за дітьми, хворими родичами)  або певні обставини, пов’язані зі станом здоров’я, не може бути перешкодою для кар’єрного зростання.

Новий Трудовий кодекс врегульовує сферу державного нагляду і контролю за дотриманням трудового законодавства з урахуванням вимог, визначених конвенціями МОП № 129 та 81.

Окремо наголошуємо на тому, що нагляд і контроль за дотриманням трудового законодавства не підміняє встановленої законодавством процедури розв’язання індивідуальних чи колективних трудових спорів.

Віднині будуть чітко визначені завдання інспекції праці, повноваження інспекторів, їх права та службові обов’язки. Органи державного контролю будуть здійснювати облік підконтрольних їм об’єктів та збиратимуть інформацію про дотримання роботодавцями трудового законодавства.

Необхідно зазначити, що цей перелік новел не є вичерпним.

Звертаємо увагу, що діючим Кодексом законів про працю України механізми вирішення порушених питань за великим рахунком відсутні.

Чинний Кодекс законів про працю України був прийнятий ще у 1971 році, і незважаючи на численні зміни, які внесені до нього, вже застарів та не відповідає сучасним економічним умовам. Тому і не виконується більшістю роботодавців. Дієві механізми впливу на таких роботодавців майже відсутні. Тому це не задовольняє в першу чергу працівників та їх представників - профспілки, а також потенційних інвесторів (роботодавців), які цінують свій імідж соціально відповідального бізнесу.

Слід зазначити, що роботу з удосконалення положень зазначеного законопроекту було завершено в квітні 2017 року.

Незважаючи на неодноразові звернення Мінсоцполітики до Голови Верховної Ради та профільного Комітету Верховної Ради, зазначений законопроект досі не розглянутий на пленарному засідання парламенту, що унеможливлює запровадити осучаснення трудового законодавства.

Разом з тим, враховуючи актуальність порушеного питання Мінсоцполітики продовжуватиме співпрацювати з зацікавленими сторонами задля позитивного вирішення питання прийняття Трудового кодексу європейського зразка.

Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. - електронна пошта для надання пропозицій щодо опрацювання та врахування в роботі, спрямованій на зміни до трудового законодавства.

За матеріалами сайту Міністерства соціальної політики України



Новини

Держпраці забезпечить постійний контроль за погашенням заборгованості із заробітної плати на підприємствах-боржниках

Держпраці забезпечить постійний контроль за погашенням заборгованості із заробітної плати на підприємствах-боржниках На цьому наголосила під час підсумкової колегії  Управління Держпраці у Чернівецькій області заступник начальника відомства Галина Кушнір. Посадовець відзвітувала про роботу відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість...

16-08-2019

Обговорено стан виробничого травматизму

Обговорено стан виробничого травматизму Детальне обговорення стану виробничого травматизму в регіоні відбулося під час підсумкової колегії Управління Держпраці у Чернівецькій області.    Так, зокрема зазначено, що у першому півріччі 2019 року досягнуто зниження смертельного травматизму більш, ніж на третину. Загалом з початку...

15-08-2019

В Управлінні Держпраці проведено колегію за результатами роботи у першому півріччі 2019 року (доповнюється)

В Управлінні Держпраці проведено колегію за результатами роботи у першому півріччі 2019 року Відбулася розширена підсумкова колегія Управління Держпраці у Чернівецькій області. Очолив роботу колегії начальник територіального органу Державної служби України з питань праці Іван Луцак. Участь у зібранні  взяли члени колегії, керівники...

15-08-2019

Незадекларована праця: негативні наслідки і для працівників, і для роботодавців

Незадекларована праця: негативні наслідки і для працівників, і для роботодавців Одним з пріоритетних напрямів діяльності Державної служби України з питань праці та її територіального органу - Управління Держпраці у Чернівецькій області -  є запобігання використанню незадекларованої праці. Це соціальне явище справляє...

14-08-2019

Суб’єкти господарювання повинні дотримуватися термінів виплати заробітної плати

Суб’єкти господарювання повинні дотримуватися термінів виплати заробітної плати Управління Держпраці у Чернівецькій області повідомляє: строки та періодичність виплати заробітної плати працівникам закріплено  статтею 115 Кодексу законів про працю України  - «Строки виплати заробітної плати» та статтею  24 Закону України  «Про оплату...

13-08-2019

Погашено заборгованість з виплати заробітної плати у понад 460 тисяч гривень

Погашено заборгованість з виплати заробітної плати у понад 460 тисяч гривень Упродовж першого півріччя 2019 року  за результатами проведених фахівцями відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів Управління Держпраці у Чернівецькій області  перевірок щодо виконання приписів,...

13-08-2019

Особливості укладання контракту

Особливості укладання контракту Управління Держпраці у Чернівецькій області інформує: відповідно до чинного законодавства України, а саме частини третьої статті 21 Кодексу законів про працю України - «Трудовий договір»,- контракт є особливою формою трудового договору, у якому строк його дії, права,  обов’язки і...

13-08-2019

Рішення про анулювання дозволу приймається органом, що його видав

Держпраці -  про підстави анулювання дозвільних документів Управління Держпраці у Чернівецькій області інформує. Підставами для анулювання дозвільних документів є: заява роботодавця або уповноваженої ним особи про анулювання дозволу; припинення юридичної особи (злиття, приєднання, поділ, перетворення або ліквідація) або підприємницької діяльності фізичною особою -...

12-08-2019

Діють інформаційно-консультативні пункти з охорони праці

Діють інформаційно-консультативні пункти з охорони праці Роботу інформаційно-консультативних пунктів з охорони праці забезпечують фахівці відділу нагляду у сфері АПК та СКС Управління Держпраці у Чернівецькій області та фахівці управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Чернівецькій області. Інформаційно - консультативні пункти...

12-08-2019

Про роботу сектору з питань експертизи умов праці у першому півріччі 2019 року

Про роботу сектору з питань експертизи умов праці у першому півріччі 2019 року Фахівцями  сектору з питань експертизи умов праці Управління Держпраці у Чернівецькій області  з початку  2019 року надано методично-консультативну допомогу та здійснено превентивні заходи з питань соціального захисту працівників, зайнятих...

12-08-2019

Ми на YouTube

Важливо